بررسی نقوش گیاهی در ایران(دوره اسلامی)و کاربرد آن در آرم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
- نویسنده ساره علیخانی نژاد
- استاد راهنما کامران افشار مهاجر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده محدودیت های تصویری در جهان اسلام باعث شکل گیری نقوش گیاهی گردید. به عبارت دیگر این نکته که نوع جدیدی از حکومت و تاریخ باعث بوجود آمدن نوع جدیدی از هنر در ایران شد، همواره مطرح است. اگرچه در تاریخ قبل از این زمان نیز نقوش گیاهی در گوشه و کنار تاریخ هنر و آثار هنری نقشی داشتند، اما تداوم آن و کاربردهای مختلفی که هنرمندان اسلامی از آن در هنرهای مختلفی چون کتاب آرایی، کاشی کاری، حجاری، هنرهای ظریفه و...استفاده کردند، خود بنیان بسیاری از خلاقیت ها را بنا کرد. در این نوشتار به بررسی نقوش گیاهی در دوره ی اسلام پرداخته شده است که تولد و پیدایش این نقوش به چه صورت اتفاق افتاده و تحولات آن ها به چه صورت بوده است. هنرمندان اسلامی با ممنوعیت های تصویری، به سمت نقوش گیاهی برای تزیین قرآن مجید و کتاب آرایی روی آوردند که چون بت ها به شکل گیاهان نبودند، در تصویر کردن آن ها منعی وجود نداشت. گرچه این نقوش گرایش به سادگی دارند اما از طبیعت الهام گرفته اند. مانند انواع اسلیمی ها و ختایی ها که در برخی از آن ها به سختی می توان ریشه آن ها را در طبیعت بازشناسی کرد. گاهی آنقدر به سمت اشکال هندسی پیش رفته اند که می توان آن ها را تجریدی نامید. در بین اجزاء و کل این نقوش گیاهی، نظمی هندسی دیده می شود که باعث هماهنگی و هارمونی بین اجزاء و کل شده است. دراین تحقیق انواع نقوش گیاهی بعد از دوره ی اسلامی، از نظر ترکیب بندی تجسمی و مبنایی که بر اساس آن شکل گرفته اند، دسته بندی شده اند. این دسته بندی ها بر اساس هندسه ای است که در پشت نقوش نهفته می باشد. و شناخت این نقوش بدون در نظر گرفتن هندسه نهفته در این نقوش که هنرمندان مسلمان در زمینه های مختلف از آن ها بهره گرفته اند، صورت نمی گیرد. نسبت های طلایی و ریاضیات با این هندسه مرتبط می باشند. همچنین از نظرکاربردی که این نقوش می توانند داشته باشند، از دیگر مواری می باشد که مورد بررسی قرار داده شده است. از دیگر مواردی که مورد بررسی قرار گرفته، کاربرد این نقوش می باشد. و دسته بندی آرم های گیاهی با توجه به تناسب استفاده ی نقوش گیاهی در آرم و انواع تقارن ایستا و پویا که در آن ها به کار گرفته شده است. انواع نقوش گیاهی در خدمت هدف آرم مورد نظر می باشد و آرمی که توسط طراح گرافیک شکل گرفته است، نتیجه ی استفاده از یک نقش در مناسب ترین شیوه ی خود می باشد. همچنین استفاده از این نقوش کارکرد هویت ملی و نشان ملی ما می باشد. در قسمت عملی که به ارائه طراحی آن با استفاده از نقوش گیاهی پرداخته شده است.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملبررسی نمادین نقوش گیاهی سفالهای شهر سوخته
معرفی و شناخت نقوش سفالهای شهر سوختهی سیستان که یکی از بزرگترین محوطههای باستانی دوران آغازتاریخی فلات ایران به شمار میرود و نیز از تمدنهای حوزه رود هیرمند محسوب میشود، دارای اهمیت زیادی درزمینهٔ های گوناگون فرهنگ ایرانی است. مطالعه و تحلیل نمادین نقوش سفالهای شهر سوخته و شناخت ویژگیهای تزئینی آنها که با زیبایی و هماهنگی خاصی بهصورت نقش و طرح جلوهگر شدهاند، باعث آگاهی ما از تفکر، با...
متن کاملمتابولومیکس و کاربرد آن در بیماریشناسی گیاهی
امجدی، ز. و حمزهزرقانی، ح. 1392. متابولومیکس و کاربرد آن در بیماریشناسیگیاهی. دانش بیماریشناسیگیاهی 3(1): 16-1 متابولومیکس یا واکاوی متابولیتهای سلولی، دانش مطالعهی مولکولهای کوچک درون سلولی و تغییرات آنها در شرایط مختلف است. اندازهگیری کمّی و کیفی این متابولیتها اطلاعات مفیدی از وضعیت بیوشیمیایی سلول و فعالیت ژنها را فراهم میکند. متابولومیکس امروزه کاربرد وسیعی در کشاورزی پیدا کر...
متن کاملبررسی ارتباط بین نقوش و کاربرد آن ها در سر سنجاق ها ی مفرغی لرستان
باستان شناسان این دست ساخته ها را حاصل هنر بوم یمنطقه می دانند که در فرآیندی طولانی و با درآمیختن تجربه محلی با هنر فرهنگ های همجوار ) ایلام , آشور، بابل، هیتی، اورارتو ( و هنر اقوام مهاجریچون، کاسیان، گوتیان، لولوبیان، موریان و سکاها شکل گرفته است. اما این سرسنجاق ها چه ویژگی از نظرنقوش و کاربرد داشته اند و آیا رابطه ای بین نقوش وکاربرد آن ها وجود داشته است . نتایج نشان می ده...
متن کاملتنوع نقوش گیاهی در نقاشی دیواری عصر زندیه در شیراز
استفاده از نقاشی دیواری یکی از شیوههای متداول تزیینات معماری در بناهای دورۀ زندیه در شیراز بوده است. از آنجا که فضای غالب دیوارنگارههای دورۀ زندیه با نقوش گیاهی پوشیده است، موضوع این مقاله نیز به بررسی و تحلیل کیفی این نقوش محدود شده است. بدین منظور، ابتدا آثار اصیل نقاشی دیواری در ارگ کریمخان، تکیۀ هفتتنان و عمارت کلاهفرنگی باغ نظر شناسایی و سپس تنوع نقوش گیاهی موجود در آنها زیر عناوین تر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023